AAA http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chl=http%3A%2F%2Fkorczyna.pl%2Fwiadomosc%2Fzmiany-w-systemie-gospodarki-odpadami-komunalnymi&chs=350x350&chld=L|4

Aktualność

30-01-2019Zmiany w systemie gospodarki odpadami komunalnymi

Od 1 lutego 2019 r. mieszkańcy Gminy Korczyna zapłacą więcej za odbiór śmieci. Wszystkie gminy w ostatnim czasie mierzą się z koniecznością podnoszenia stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Informacje w tym zakresie pojawiają się również w środkach masowego przekazu. Poniżej przedstawiamy okoliczności wymuszające na gminach konieczność wprowadzenia zmian w tym zakresie.

Zgodnie z art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2018, poz.1454 z późn.zm.), opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy, a z pobranych opłat gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, na które składają się: koszty odbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenie i utrzymywanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), obsługi administracyjnej systemu a także edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi. Gmina też, wspólnie z innymi gminami, zobowiązana jest do utrzymywania regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK), do której trafiają odpady z jej terenu. Z pobranych opłat gmina może pokryć też koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów. 

Zgodnie z zapisem ustawy, system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien być systemem samofinansującym się tzn. opłaty uiszczane przez mieszkańców nie mogą być przez gminę wydatkowane na inne cele nie związane z gospodarką odpadową, muszą jednak, co należy jeszcze raz podkreślić, wystarczać na wszystkie wydatki z tym związane.

Przystępując do sporządzenia projektu uchwały w zakresie wysokości stawek dokonano szczegółowej analizy wydatków i dochodów, biorąc pod uwagę funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami w latach ubiegłych, ilości odbieranych poszczególnych frakcji odpadów, liczby mieszkańców wpłacających opłatę na podstawie złożonych deklaracji, a przede wszystkim ceny za poszczególne frakcje odpadów komunalnych złożone przez przedsiębiorcę w ofercie przetargowej na realizacje zadania pn. „Odbiór, transport i częściowe zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Korczyna w 2019r.”

CENY ZA POSZCZEGÓLNE FRAKCJE ODPADÓW KOMUNALNYCH
złożone przez Przedsiębiorcę w ofertach przetargowych (cena zł brutto za 1 Mg)

Rodzaj odpadu

2017 rok

2018 rok

 2019 rok

Odpady zmieszane

421,20

261,36
(bez zagospodarowania)

358,56
(bez zagospodarowania)

Odpady segregowane (tworzywa sztuczne itd.)

216,00

517,32

962,28

Odpady wielkogabarytowe

540,00

675,00

708,48

Odpady elektryczne i elektroniczne

10,80

16,20

105,84

Odpady budowlane i rozbiórkowe

216,00

233,28

224,64

Pozostałe odpady, np. odzież, opony, leki

432,00

959,04

1251,72

Popiół i odpady paleniskowe

540,00

490,32

448,20

Odpady biodegradowalne i odpady zielone

459,00

- -

Odpady biodegradowalne

-

652,32

1.785,24

Odpady zielone

-

410,40
(bez zagospodarowania)

496,80
(bez zagospodarowania)

Zaoferowane przez Przedsiębiorcę ceny pomnożono przez szacunkową ilość poszczególnych frakcji odpadów zbieranych z terenu Gminy Korczyna.

Razem dało to kwotę 1.045.478,88 zł

Dodatkowo po stronie wydatków należało doliczyć kwotę 545.130,00 zł. ponoszoną w bieżącym roku jako dotacja na rzecz Gminy Krosno za zagospodarowanie odpadów zmieszanych i zielonych a wynikającą z porozumienia z Gminą Krosno, która jest formą spełnienia przez Gminę Korczyna ustawowego obowiązku współfinansowania Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Krośnie do której zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami przypisana została nasza gmina.

Łączne wydatki wyniosły więc 1.590.608,88 zł.

Opłatę za zagospodarowanie odpadami, zgodnie ze złożonymi deklaracjami wnosi ok. 9.500 mieszkańców (wobec osób niepłacących wszczynane są postępowania windykacyjne). Dzieląc wydatki na jednego mieszkańca otrzymujemy kwotę 167,43 zł na rok, co miesięcznie daje 13,95 zł.

Należy jeszcze zaznaczyć, że szacunek ten nie zawierał kosztów administracyjnych związanych z obsługą systemu gospodarki odpadami, które wynoszą ok. 78.000 zł. Uwzględniając te koszty szacowana, stawka opłaty wynosi 14,64 zł. miesięcznie na jednego mieszkańca.

Proponowane stawki opłaty gwarantowały zrównoważenie wydatków i dochodów oraz pozwalały na sfinansowanie zadań gminnych związanych z systemem gospodarki odpadami komunalnymi nałożonych przez obowiązujące przepisy prawa.

W związku z powyższym szacunkiem, Wójt Gminy Korczyna zobowiązany był do przedłożenia projektu zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty, proponując następujące stawki, oparte na przedstawionej kalkulacji:

  • 14 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny
  • 28 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady zbierane są w sposób nieselektywny.

Na sesji Rady Gminy Korczyna w dniu 20 grudnia 2018r. uchwalone zostały stawki w następującej wysokości:

  • 12 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny
  • 24 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady zbierane są w sposób nieselektywny.

Powody wzrostu cen

Na znaczący wzrost cen na rynku gospodarki odpadami w ostatnim czasie składa się kilka czynników:

  1. Znaczny wzrost opłat, za korzystanie ze środowiska, tzw. opłaty marszałkowskiej. Jest to opłata, którą przedsiębiorcy ponoszą za umieszczenie odpadów na składowisku. Regulowana jest ona rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska. Wolą ustawodawcy w ostatnich latach opłata za składowanie odpadów wzrosła kilkukrotnie (od 2017r. do 2019r. na niektóre rodzaje odpadów nawet o 600% i planowane są dalsze podwyżki w tym zakresie w roku 2020).
  2. Brak konkurencji, zarówno jeśli chodzi  o miejsce zagospodarowania odpadów (przypisanie gmin do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych) jak i w zakresie realizacji usług w zakresie odbioru i transportu odpadów. Od kilku lat w ogłaszanym przez Gminę Korczyna przetargu na realizacje zadania pn. „Odbiór, transport i częściowe zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Korczyna”, składana jest jedna oferta.
  3. Wzrost płac pracowników zajmujących się transportem i segregacją odpadów.
    Niewątpliwie znaczenie ma tu ustawowy wzrost płacy minimalnej a także trudna specyfika pracy z odpadami.
  4. Wzrost ilości odbieranych śmieci,

ZESTAWIENIE ILOŚCI ODPADÓW KOMUNALNYCH ZEBRANYCH Z TERENU GMINY KORCZYNA (w Mg)

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Rok 2017

Rok 2018

150101

Opakowania z papieru i tektury

-

23,450

150106

Zmieszane odpady opakowaniowe

293,210

227,250

150107

Opakowania ze szkła

152,850

157,460

150110
PSZOK

Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone (np. środkami ochrony roślin I
i II klasy toksyczności – bardzo toksyczne i toksyczne)

7,500

8,360

160103
PSZOK

Opony

20,490

24,770

170107
PSZOK

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych
i elementów wyposażenia

39,050

55,510

170604
PSZOK

Materiały izolacyjne

5,650

7,080

200101

Papier i tektura

-

5,370

200110
PSZOK

Odzież

7,250

8,270

200108

Odpady kuchenne ulegające biodegradacji

-

134,330

200123
PSZOK

Urządzenia zawierające freony

1,506

2,670

200132
PSZOK

Leki

0,188

0,209

200135
PSZOK

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne zawierające niebezpieczne składniki

6,948

4,120

200136
PSZOK

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne

2,439

7,594

200199

Popioły

140,070

165,380

200201

Odpady ulegające biodegradacji

315,700

195,530

200301

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

667,920

726,480

200307
PSZOK

Odpady wielkogabarytowe

71,860

109,210

200134
PSZOK

Baterie i akumulatory

-

2,547

Razem

 

1.732,631

1.865,590

5.   Wymóg dalszych inwestycji na składowisku odpadów ze względu na wyśrubowane normy środowiskowe.

Z uwagi na fakt, że w ciągu najbliższych lat do recyklingu i ponownego użycia będzie musiało trafiać aż 50% odpadów, konieczne jest dostosowanie instalacji do tych wymogów. Gminy są również ustawowo zobowiązane do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. W przyszłym roku będzie to nie więcej niż 35% całkowitej masy tych odpadów. Planowane jest miedzy innymi zadanie pn. „Modernizacja i rozbudowa części biologicznej instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów w Krośnie”.

6.   Zbyt mała liczba firm, które jako recyklerzy odbierają odpady segregowane.

W ostatnim czasie zmienił się bardzo rynek recyklingu. Zakaz importu wielu frakcji odpadów, w tym m.in. tworzyw sztucznych i papieru, wprowadzony w 2017 r. przez władze Chin, przyczynił się do zawirowania na europejskim rynku gospodarki odpadami. Problem związany jest z dotychczasowym globalnym obrotem odpadami, które były wysyłane z USA, Unii Europejskiej i Japonii do Chin, by powrócić w postaci przetworzonych produktów. W Chinach bowiem jeszcze do niedawna nie przestrzegano przy przetwarzaniu odpadów norm środowiskowych, zatem tanim kosztem można było poddać je recyklingowi. Atutem chińskich recyklerów były niskie koszty pracy, brak restrykcji środowiskowych oraz niskie standardy technologiczne.

Należy jeszcze zauważyć, że nie można dokładnie porównywać cen odpadów w poszczególnych, nawet sąsiednich gminach gdyż każda jednostka samorządu terytorialnego, nawet uwzględniając wymogi ustawowe, tworzy swój lokalny system gospodarki odpadami obejmujący mniejszy lub większy zakres usług dla mieszkańca (np. wyposażanie nieruchomości w worki do gromadzenia odpadów lub nie, uruchomienie jednego lub więcej punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, częstotliwość wywozu itp.). Na różnice cenowe wpływ maja niewątpliwie warunki transportu w terenie, rozległość gminy czy liczba oddawanych odpadów.

Narzucone zasady segregacji

Na podstawie zapisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U.2017, poz.19 z późn.zm.), Gmina Korczyna jest zobligowana do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z podziałem co najmniej na następujące frakcje:

  • papier
  • tworzywa sztuczne  i metale
  • szkło
  • odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów.

Zasady segregacji w Gminie Korczyna szczegółowo rozpisane są w ulotce doręczonej przez Przedsiębiorcę mieszkańcom 

Ulotka dostępna także tutaj.

W ramach uiszczanej opłaty gmina wyposaża nieruchomości w worki na odpady komunalne segregowane.

Dodatkowo, na podstawie ustawy o czystości i porządku w gminach, Gmina Korczyna, w oparciu o Regulamin utrzymania czystości i porządku, prowadzi również w ramach Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów położonego w Korczynie przy ulicy Spółdzielczej selektywną zbiórkę: przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne. Jednak niektóre frakcje, dopuszczone przez ustawę, tj. odpady zielone, zużyte opony oraz odpady budowlane i rozbiórkowe podlegają limitowaniu i przyjmowana jest ich ograniczona ilość na gospodarstwo domowe.

PSZOK przy ul. Spółdzielczej w Korczynie jest czynny w piątki w godzinach 1100 - 1900.
Wkrótce zostanie również uruchomiony PSZOK w miejscowości Węglówka.

Od listopada do maja gmina zapewnia również odbiór popiołów i odpadów paleniskowych, worki na te rodzaje odpadów można odebrać w PSZOK w Korczynie.

Nowością są w naszej gminie nalepki z kodami QR, które należy umieszczać na workach, z podziałem na odpady zmieszane i segregowane. Kody QR, przypisane poszczególnym gospodarstwom domowym mają na celu identyfikację odpadów komunalnych, uszczelnienie systemu gospodarki odpadami i możliwość kontroli poziomu segregacji odpadów. W ramach jego wdrażania będzie on rozbudowywany i uszczegóławiany na poszczególne frakcje odpadów.

W przypadku wykorzystania wszystkich dostarczonych przez Przedsiębiorcę nalepek z kodami QR należy odebrać je w Urzędzie Gminy Korczyna w pok. nr 26.

Prosimy wszystkich mieszkańców o rzetelne oznaczanie wszystkich oddawanych worków, za co z góry dziękujemy.

Harmonogram odbioru odpadów w roku 2019

Podziel się: