AAA http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chl=http%3A%2F%2Fkorczyna.pl%2Fwiadomosc%2Fpostanowienie-w-sprawie-wydania-decyzji-o-srodowiskowych-uwarunkowaniach-zgody-na-realizac-2&chs=350x350&chld=L|4

Aktualność

01-01-1970Postanowienie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa turbiny wiatrowej o pionowej osi obrotu o mocy 10 kW”

Znak: GK-6220.13.2011                                                       Korczyna, 24 styczeń 2012r.

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 63 ust. 1 i 4, ustawy z dnia 3 października 2008r.
o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego

postanawiam


I. Nałożyć obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. „Budowa turbiny wiatrowej o pionowej osi obrotu o mocy 10 kW” na działce o nr ewid. 10/3 w miejscowości Korczyna.
II. Określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. przedsięwzięcia w zakresie zgodnym z wymogami art. 66 bez pkt 10 ustawy, w tym zawierający:
1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.);
3. Opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
5. Opis analizowanych wariantów, w tym:
a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska
wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
6. Określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
7. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,
b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,
c) dobra materialne,
d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d;
8. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:
a) istnienia przedsięwzięcia,
b) wykorzystywania zasobów środowiska,
c) emisji;
9. Opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
10. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.);
11. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;
12. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
13. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
14. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
15. Przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
16. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
17. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
18. Nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
19. Źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
Raport powinien określać, analizować i oceniać wpływ planowanego przedsięwzięcia na wszystkie zasoby, twory i składniki przyrody wymienione w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, występujące na obszarze objętym przedsięwzięciem i w zasięgu możliwego oddziaływania (zasięg ten należy zdefiniować i podać kryteria, w oparciu o które został określony) oraz ochronę przyrody Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego, cel powstania i pełnione funkcje, uwzględniając generowane przez przedsięwzięcie oddziaływania. Z powyższych analiz należy wyciągnąć wnioski odnośnie istotności wszystkich generowanych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego (na etapie realizacji i eksploatacji), w szczególności dotyczy to zwierząt wykorzystujących przestrzeń powietrzną (ptaki, nietoperze), dla których realizacja planowanego przedsięwzięcia może stanowić potencjalne zagrożenie wraz z podaniem przyjętych do tej analizy kryteriów. Analiza oddziaływań powinna wykorzystywać w miarę możliwość literaturę tematu. Szczególną uwagę należy zwrócić na działania minimalizujące wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. Należy odnieść się do wszystkich zakazów obowiązujących w granicach Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego.
W ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania wymaganej art. 6.3 dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2011r. inwestor –Marek Stodółka zam. Korczyna ul. Podzamcze 14 wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa turbiny wiatrowej o pionowej osi obrotu o mocy 10 kW” na działce o nr ewid. 10/3 w miejscowości Korczyna.
Planowane przedsięwzięcie zaliczone zostało do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy. Kwalifikacji przedsięwzięcia dokonano w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) tj. instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej energię wiatru inne niż wymienione § 2 ust. 1 pkt 5: lokalizowane na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.).
W związku z powyższym na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2, ustawy wniosek Inwestora został przedłożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w celu wydania opinii o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W odpowiedzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 2 stycznia 2012r., znak: WOOŚ.4240.6.1.2012.AC-13, stwierdził potrzebę przeprowadzenia dla planowanego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko i określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy.
Podkarpacki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wydał opinię sanitarną z dnia 18 października 2011r., znak SNZ.465-113/11, w której uznał za zbędne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Planowane przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na działce nr 10/3 zlokalizowanej w miejscowości Korczyna, gmina Korczyna. Teren działki obecnie wykorzystywany jest do uprawy winorośli. W ramach przedsięwzięcia planuje się montaż turbiny wiatrowej o pionowej osi obrotu, o wysokości około 5,5 m i średnicy około 4,5 m. Turbina wyposażona będzie w 8 łopat w dwóch rzędach, zamontowanych w pionowej osi obrotu i opartych na stalowej ramie o wysokości 3 m, o kształcie ośmiokąta wpisanego w okrąg. Turbina posadowiona zostanie na 8 betonowych słupkach fundamentowych o średnicy około 0,5 m każdy, rozstawionych równomiernie na bazie okręgu o średnicy około 5 m. Głębokość wykopów pod słupki fundamentowe wyniesie około 2 m. Całkowita wysokość turbiny wraz z konstrukcją wsporczą i fundamentami wyniesie około 8,8 m. Maksymalna prędkość obrotowa turbiny wynosi 100 obr./min. Prędkość wiatru dla mocy znamionowej wynosi 10 m/s. Minimalna prędkość wiatru uruchamiająca turbinę wynosi 1 m/s. Turbina wyposażona zostanie w trójfazowy generator prądotwórczy. Wytworzona energia wykorzystywana będzie wyłącznie na własne potrzeby Inwestora, do ogrzewania wody w budynku mieszkalnym. Przyłącze elektroenergetyczne niskiego napięcia wykonane będzie kablem ziemnym.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego funkcjonującego na mocy rozporządzenia Wojewody Podkarpackiego Nr 63/05 z dnia 16 czerwca 2005 r. w sprawie Czamorzcko-Strzyżowskicgo Parku Krajobrazowego. Obszarem Natura 2000 znajdującym się w najmniejszej odległości jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty „Ostoja Czamorzecka" (PLH180027), oddalony o około 650 m.
W myśl zapisów § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Wojewody Podkarpackiego, na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu art. 51 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. nr 62, poz. 627 z późn. zm.). Powyższy zapis zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na ochronę przyrody parku krajobrazowego.
Mając na uwadze powyższe zachodzi ustawowy obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięci na środowisko, w ramach której zbadany zostanie wpływ na ochronę przyrody ww. parku krajobrazowego. Ochrona przyrody, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, polega na zachowaniu, zrównoważonym użytkowaniu oraz odnawianiu zasobów, tworów i składników przyrody, tj. dziko występujących roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, zwierząt prowadzących wędrowny tryb życia, siedlisk przyrodniczych, siedlisk zagrożonych wyginięciem, rzadkich i chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów, tworów przyrody żywej i nieożywionej oraz kopalnych szczątków roślin i zwierząt, krajobrazu, zieleni w miastach i wsiach, zadrzewień.
W związku z art. 63 ust. 1 i 2 ww. ustawy, biorąc pod uwagę stanowiska organów opiniujących, analizując charakter przedsięwzięcia, a przede wszystkim jego lokalizację na terenie Czamorzcko-Strzyżowskicgo Parku Krajobrazowego uznano, iż planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Po analizie przedłożonych materiałów, biorąc pod uwagę charakter planowanego przedsięwzięcia, jego lokalizację a także stanowiska organów opiniujących, postanowiono jak w sentencji postanowienia.

Pouczenie:


Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie ul. Bieszczadzka 1 za pośrednictwem Wójta Gminy w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.


Otrzymują:
1. Marek Stodółka zam. Korczyna ul. Podzamcze 14
Aa

Podziel się: