AAA http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chl=http%3A%2F%2Fkorczyna.pl%2Fwiadomosc%2Fpostanowienie-o-braku-potrzeby-przeprowadzania-oceny-oddzialywania-na-srodowisko-przeds-p-2&chs=350x350&chld=L|4

Aktualność

01-01-1970Postanowienie o braku potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko przeds. Przebudowa dr. gminnej Iskrzynia-Budzyń (ul. Szkolna) dł. 1736 m wraz z budową chodnika dla pieszych w Iskrzyni

Znak:GK-7624/2/10

Korczyna, 8 czerwiec 2010r.

 

POSTANOWIENIE
w sprawie braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

 

Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krośnie.

 

postanawiam

 

uznać, brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 114848 R Iskrzynia-Budzyń (ul. Szkolna) w km 0+016 – 1+752 długości 1736 mb wraz z budową chodnika dla pieszych w miejscowości Iskrzynia”, stosownie do wszczętego w dniu 25 marca 2010r. postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek Gminy Korczyna z siedzibą: 38-420 Korczyna ul. Rynek 18a.

 

UZASADNIENIE

 

Wnioskodawca wnioskiem z dnia 22 marca 2010r. zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 114848 R Iskrzynia-Budzyń (ul. Szkolna) w km 0+016 – 1+752 długości 1736 mb wraz z budową chodnika dla pieszych w miejscowości Iskrzynia”, W związku z tym, Wójt Gminy Korczyna wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krośnie o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie postanowieniem z dnia 4 czerwca 2010r., znak: RDOŚ-18-WOOŚ-7048-6-16/4/10/jg i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krośnie opinią sanitarną z dnia 19 maja 2010r., znak: PSNZ.465-25/10, stwierdzili o braku konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Projektowane przedsięwzięcie zalicza się do grupy przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane, na podstawie art. 63 ust. 1 w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2 i art. 173 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko w związku z § 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, tj. do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko - „drogi publiczne
o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego dróg”.

Biorąc pod uwagę opinie organów opiniujących, informacje zawarte w złożonych dokumentach załączonych do wniosku, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r.,
Nr 199, poz. 1227 z późn.zm.) przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
a) lokalizacja, skala przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu i charakter inwestycji
Przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi gminnej nr 114848 R Iskrzynia – Budzyń (ul. Szkolna) o długości 1736 mb, w km 0+016 – 1+752, oraz budowie chodnika dla pieszych w miejscowości Iskrzynia. W ramach inwestycji planuje się wykonanie m.in. poszerzenia istniejącej jezdni, kontynuację budowy istniejącego chodnika, budowę wyniesionego przejścia dla pieszych, zabudowę rowu kolektorem burzowym, przebudowę istniejących przepustów drogowych, oczyszczenie rowów przydrożnych. Teren, na którym planowane jest przedsięwzięcie usytuowany na działkach o nr ew. 387/2, 512/3, i ma swój początek od skrzyżowania z drogą krajową Nr 9 przy Szkole Podstawowej i koniec na granicy z miejscowością Jabłonica Polska. Powierzchnia zabudowy wynosić będzie ok. 12 463, 32 m2, a powierzchnia użytkowa wynosić będzie ok. 7 811, 89 m2.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie związane z wycinką tych drzew ani krzewów.

b) emisja i występowanie innych uciążliwości
Realizacja inwestycji wiąże się ze zużyciem oleju napędowego, jako paliwa do napędu maszyn budowlanych i tym samym emisją spalin. Inwestycja wiąże się również z emisją hałasu do środowiska, co będzie związane z pracą maszyn i urządzeń oraz ciężkiego sprzętu budowlanego, wpływ ten jednak nie będzie przekraczać poziomów dopuszczalnych
i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.
Wody opadowe i roztopowe z przebudowanej drogi odprowadzane będą grawitacyjnie dzięki spadkom podłużnym i poprzecznym do rowów otwartych trawiastych o małych spadkach podłużnych, gdzie zachodzić będzie sedymentacja naturalna wpływająca na zmniejszenie stężenia zawiesin w wodach opadowo-roztopowych, a później rowem melioracyjnym mającym ujście w rzece Wisłok.
Odprowadzenie ścieków sanitarno-bytowych zachodzić będzie do przenośnych urządzeń sanitarnych, a dalej ścieki ze zbiornika bezodpływowego będą zagospodarowane przez uprawnione służby komunalne w sposób ustalony dla gminy Korczyna. W trakcie realizacji inwestycji będą wykonywane niewielkie wykopy pod konstrukcję poszerzenia jezdni, ewentualne odwodnienie tych wykopów będzie polegało na odprowadzeniu wód
z odwodnienia do bezpośrednio przylegających rowów przydrożnych.
Odpady przewidywane do wytworzenia podczas robót drogowych to: odpady z budowy chodnika (kostka brukowa, krawężniki, obrzeża), ziemia z wykopów (grunt macierzysty, kamienie), odpady z placu budowy (drewno, beton cementowy), odpady z asfaltobetonu
z wykonywania nawierzchni bitumicznej. Wszystkie ww. odpady będą osunięte z placu budowy i w miarę możliwości wykorzystane przy realizacji innej inwestycji lub poddane odzyskowi bądź unieszkodliwieniu. Przebudowa drogi nie będzie wymagać wycinki drzew
i krzewów.
W fazie eksploatacji poprawa nawierzchni drogi i zwiększenie płynności ruchu drogowego spowoduje zmniejszenie poziomu emisji hałasu. Emisja hałasu nie będzie powodować ponadnormatywnych zakłóceń akustycznych środowiska na sąsiadującym z nim terenie, zarówno w odniesieniu do norm obowiązujących dla pory dnia, jak i dla pory nocy. Wartości dopuszczalne poziomu hałasu zamykają się całkowicie w pasie drogowym. Najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej są oddalone od krawędzi jezdni 15 m. Przebudowa drogi spowoduje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego poprzez upłynnienie ruchu samochodowego.

c) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. l ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, póz. 1220, z późn. zm.), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej zlokalizowanymi obszarami Natura 2000 są: proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty „Wisłok Środkowy
z Dopływami” (PLH180030), zlokalizowany w bliskim sąsiedztwie wschodniej granicy działki objętej przedmiotową inwestycją, proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty „Łąki w Komborni” (PLH180042), oddalony o około 2 km od terenu objętego przedmiotową inwestycją. Z uwagi na zakres planowanej inwestycji, skalę i zasięg generowanych możliwych oddziaływań związanych z realizacją inwestycji oraz późniejszym funkcjonowaniem, a także brak planowanej wycinki drzew przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin
i zwierząt, a także na gatunki, dla których zostały wyznaczone obszary Natura 2000 oraz nie będzie wpływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. l ww. ustawy o ochronie przyrody, w tym na przedmioty i cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, na integralność tych obszarów i spójność sieci Natura 2000. W związku z powyższym nie ma obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.
d) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone
Inwestycja zlokalizowana jest w strefie krośnieńsko-sanockiej, która jest zaliczona do klasy C ze względu na jakość powietrza. Realizacja tej inwestycji nie wpłynie w sposób znaczący na jakość powietrza terenu, na którym będzie realizowana.
e) wykorzystywania zasobów naturalnych
Budowa dróg jest działalnością nie produkcyjną. W trakcie eksploatacji nie wymaga wykorzystywania wody, surowców, materiałów, paliw. Zużycie wody podczas przebudowy drogi wynosić będzie ok. 300 m3. Zużycie podstawowych surowców – piasek w ilości ok. 40 m3, kruszywo naturalne ok. 958 m3 oraz kruszywo łamane w ilości ok. 1,1 Mg, beton asfaltowy w ilości ok. 1,8 Mg, beton cementowy w ilości ok. 59 m3, kostka brukowa w ilości ok. 397 m3.

f) transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Przedsięwzięcie nie będzie generowało oddziaływań o charakterze transgranicznym, (odległość od granicy państwa ze Słowacją ok. 30 km), oddziaływanie inwestycji będzie miało charakter lokalny, mogące wystąpić oddziaływanie ograniczy się do najbliższego terenu sąsiadującego.
g) prawdopodobieństwo oddziaływania
Czynnikami decydującymi o oddziaływaniu przedsięwzięcia są: rodzaj zastosowanych maszyn i urządzeń, metody prowadzenia prac w fazie budowy. W trakcie prac realizacyjnych wystąpi emisja spalin do powietrza związana z pracą sprzętu budowlanego na miejscu oraz pochodząca od środków transportu. Emisja zanieczyszczeń do atmosfery uzależniona jest od czasu realizacji oraz od miejsca prowadzenia prac w fazie realizacji. Zamierzenie inwestycyjne będzie również źródłem emisji hałasu, generowanego przez pracujące maszyny
i urządzenia oraz środki transportu w trakcie jego realizacji. Zastosowane technologia sprawi, że uciążliwość dla środowiska może wystąpić głównie na etapie wykonywanych prac budowlanych związanych z wykonaniem prac ziemnych. Klimat akustyczny ulegnie poprawie, ze względu na poprawę jakości nawierzchni oraz warunków ruchu (płynność jazdy). Z punktu widzenia ochrony powietrza wyeliminowanie częstego zatrzymywania się
i ruszania spowoduje zmniejszenie wielkości emisji spalin i pyłów z przejeżdżający pojazdów.
h) czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Hałas i spaliny generowane przez sprzęt budowlany będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstawanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą do rowów otwartych trawiastych, gdzie zachodzić będzie sedymentacja naturalna wpływająca na zmniejszenie stężenia zawiesin
w wodach opadowo-roztopowych, a później rowem melioracyjnym wpływać będą do rzeki Wisłok. Odpady osunięte z placu budowy będą w miarę możliwości wykorzystane przy realizacji innej inwestycji.
i) zastosowane rozwiązania chroniące środowisko
Spływy wód opadowych i roztopowych z przyległego terenu i nawierzchni jezdni bitumicznej będzie poddany naturalnej sedymentacji zawiesin, która wystąpi w przydrożnych otwartych rowach trawiastych i nie wpłynie negatywnie na wody powierzchniowe i podziemne. Substancje bitumiczne nie będą gromadzone - magazynowane na terenie budowy. Będą wbudowywane z bezpośredniego transportu samochodowego. Codzienny powrót maszyn
i sprzętu do stałych baz garażowania spowoduje minimalizowanie zagrożeń ewentualnych wycieków paliw. Poza tym przestrzeganie wykonywania okresowych przeglądów technicznych sprzętu spowoduje dopuszczenie do robót wyłącznie sprawnego sprzętu
i maszyn, nie wykazującego zagrożenia dla środowiska pod względem skażeń i emisji hałasu. Awaryjne wycieki substancji bitumicznych oraz paliw do gruntu ze środków transportowych lub pracującego sprzętu zostaną natychmiastowo zabezpieczone przed rozległym rozpłynięciem poprzez:
- wykonanie obwałowania ziemnego,
- wykonanie zastawek z elementów drewnianych lub betonowych oraz poprzez możliwe najszybszą wymianę gruntu skażonego przez firmy specjalistyczne. Powstający podczas prac budowlanych hałas będzie minimalizowany poprzez rozśrodkowanie - rozstawienie w jak najdalszej odległości od siebie, poszczególnych frontów i etapów robót, powodując tym samym rozstawienie jak najmniejszych grup maszyn i sprzętu, co pozwoli na wyeliminowanie kumulacji hałasu w jednym miejscu.
Odpady osunięte z placu budowy będą w miarę możliwości wykorzystane przy realizacji innej inwestycji. Przebudowa drogi nie wymagać będzie wycinki drzew i krzewów.
j) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne lub górskie
Poziom zalegania wód gruntowych w obrębie realizowanej inwestycji kształtuje się na głębokości ok. 2,5 – 3,0 m. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane w obszarach wodno – błotnych, obszarach górskich bądź leśnych

Po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami i po przeanalizowaniu ww. parametrów planowanego przedsięwzięcia zgodnie z warunkami określonymi
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze. zm.), postanowiono odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nie wymagać sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn. „Przebudowie drogi gminnej nr 114848 R Iskrzynia-Budzyń (ul. Szkolna) w km 0+016 – 1+752 długości 1736 mb wraz z budową chodnika dla pieszych w miejscowości Iskrzynia”.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji

 

Pouczenie:
Na postanowienie nie przysługuje zażalenie. Postanowienie jest ostateczne.

 

Otrzymują:
1. Strona internetowa Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Korczyna: http:/Korczyna.bip.krosoft.pl
2. Tablica ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Korczynie, Korczyna ul. Rynek 18a
3. Tablica ogłoszeń w miejscu prowadzenia inwestycji (obok Domu Ludowego w Iskrzyni)
4. aa.

Podziel się: