01-01-1970Nie taki diabeł straszny…
,,Nie taki diabeÅ‚ straszny…”
czyli rozterki rodzica sześciolatka
Przed nami ostatni rok, w którym rodzice decydujÄ… o wczeÅ›niejszym posÅ‚aniu dziecka do szkoÅ‚y. W roku szkolnym 2012/2013 wszystkie szeÅ›ciolatki pójdÄ… obowiÄ…zkowo do pierwszej klasy.
Jaką decyzję podjąć, by była z korzyścią dla dziecka? Posłać je wcześniej i być może skazać na niepowodzenia szkolne już od pierwszego etapu edukacyjnego, a może zapewnić mu tym najlepszy życiowy start?
W obecnych czasach wyksztaÅ‚cenie staje siÄ™ priorytetem dlatego warto dobrze zastanowić siÄ™ nad podjÄ™ciem decyzji, która wiąże siÄ™ z edukacyjnÄ… przyszÅ‚oÅ›ciÄ… dziecka.
Nie będzie to łatwe, ale warto dyskutować, warto pytać, warto wymieniać opinie, by czegoś ważnego nie przeoczyć, bo przecież chodzi o dobro najwyższe.
Przyjrzyjmy siÄ™ zagadnieniu na naszym, lokalnym gruncie biorÄ…c pod uwagÄ™ nadzieje i obawy rodziców.
1. Po co odbierać dziecku dzieciństwo?
Racja, w przypadku dzieci, które przyszÅ‚y do przedszkola w bieżącym roku szkolnym, ale już nie tak oczywiste w przypadku dzieci, które uczÄ™szczaÅ‚y do przedszkola od trzeciego roku życia. SpÄ™dziÅ‚y w placówce trzy lata, z czego jeden w grupie mieszanej z szeÅ›ciolatkami, gdzie realizowany byÅ‚ program nauczania zgodny z nowÄ… podstawÄ… programowÄ… przygotowujÄ…cy do szkoÅ‚y.
Trzy lata zabawy i nauki w przyjaznym Å›rodowisku wÅ›ród rówieÅ›ników. Czy to nie wystarczajÄ…cy okres na uspoÅ‚ecznienie i nabycie potrzebnych umiejÄ™tnoÅ›ci? OczywiÅ›cie na szkolnÄ… dojrzaÅ‚ość skÅ‚adajÄ… siÄ™ jeszcze różnorodne doÅ›wiadczenia dziecka w sferze rozwoju psychofizycznego, intelektualnego i emocjonalnego, ale z pewnoÅ›ciÄ… tym dzieciom dużo Å‚atwiej bÄ™dzie przystosować siÄ™ do nowych warunków, dobrze wczuć w rolÄ™ ucznia i osiÄ…gać sukcesy w nauce szkolnej.
2. Za maÅ‚e do szkoÅ‚y, zginÄ… w tej wielkiej przestrzeni. Zerówka w szkole też miaÅ‚a siÄ™ nie sprawdzić z tych samych powodów, a tymczasem funkcjonuje z powodzeniem drugi rok i jeÅ›li sÄ…dzić po braku uwag i zastrzeżeÅ„, wszyscy sÄ… zadowoleni.
3. W klasie z siedmiolatkami bÄ™dÄ… tymi sÅ‚abszymi uczniami bez możliwoÅ›ci sukcesu. Może i tak, choć niekoniecznie… Ale gdyby zorganizować klasÄ™ pierwszÄ… zÅ‚ożonÄ… z samych szeÅ›ciolatków, na rok przed powszechnym obowiÄ…zkiem, kiedy to przyjdÄ… równoczeÅ›nie dwa roczniki? ProszÄ™ pamiÄ™tać, że później bÄ™dzie ich również dwa razy wiÄ™cej do gimnazjum, szkoÅ‚y ponad gimnazjalnej, na studia i w koÅ„cu na rynku pracy.
4. Co zyskajÄ… zostajÄ…c drugi rok w zerówce? BÄ™dÄ… realizować tÄ™ samÄ… podstawÄ™ programowÄ… wychowania przedszkolnego dostosowanÄ… już od dwóch lat do potrzeb i możliwoÅ›ci dziecka piÄ™cioletniego, w czasie gdy niektórzy ich rówieÅ›nicy bÄ™dÄ… realizować program klasy pierwszej wymaganiami zbliżonymi do programu zerówki sprzed reformy.
W roku szkolnym 2012/2013 wszystkie dzieci szeÅ›cioletnie ramiÄ™ w ramiÄ™ pójdÄ… z siedmiolatkami do klasy pierwszej. Czy wtedy bÄ™dzie Å‚atwiej? Czy szkoÅ‚a bÄ™dzie lepiej przygotowana? Czy szeÅ›ciolatki bÄ™dÄ… dojrzalsze tylko dlatego, że obligatoryjnie rozpoczynajÄ… naukÄ™ w szkole? Czy klasy bÄ™dÄ… jednorodne wiekowo czy zróżnicowane? Co bÄ™dzie lepsze z punktu widzenia szeÅ›ciolatka, a co siedmiolatka?
Pytania można mnożyć w nieskończoność, a decyzję trzeba podjąć do końca kwietnia.
Każde dziecko rozwija siÄ™ w innym, wÅ‚asnym tempie i tylko czas, kiedy osiÄ…gnie dojrzaÅ‚ość szkolnÄ…, powinien decydować o momencie rozpoczÄ™cia nauki, ale czy na pewno? Może warto zaryzykować? A może nie warto…?
Jedno jest pewne, trzeba uważnie rozważyć wszystkie za i przeciw, przyjrzeć siÄ™ warunkom, które ma do zaoferowania szkoÅ‚a, rozpoznać ogólnopolskie tendencje i Å›wiadomie, z peÅ‚nym przekonaniem podjąć decyzjÄ™ w sprawie przyszÅ‚oÅ›ci swojego dziecka.
B. Bogaczyk